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홍익인간의 현대 국정이념<1> 연재에 들어가는 말

대한민국과 인류에게 모두 이로운 홍익인간 사상의 정치・경제・사회분야 등 국정이념 실현 시도

임기추 박사 | 기사입력 2022/12/21 [00:29]

홍익인간의 현대 국정이념<1> 연재에 들어가는 말

대한민국과 인류에게 모두 이로운 홍익인간 사상의 정치・경제・사회분야 등 국정이념 실현 시도

-임기추 박사

 

새로운 국정이념이 필요한 시점이라고 생각한다. 우리나라는 민주화 이후 여러 정부에서 일정한 비전과 국정운영전략들을 제시하여 많은 노력을 경주해 왔다. 그러나 국가적 불공정, 양극화 및 사회갈등 등의 현안문제를 성공적으로 해결하는 데에 실패하였다고 평가되기 때문이다. 국내외 여러 학자들이 주장해 온대로, 필자는 우리 고유의 홍익인간 사상에 대해 정치・경제・사회・교육・통일분야 등에서 적용 가능한 현대적 국정이념을 강구해 보고자 한다.  임기추박사의 저서 “문명전환시대 홍익인간・재세이화의 국정이념”을 보완하여 60여회에 나누어 연재한다. [편집자 주]

 

 © 임기추/칼럼니스트, 홍익사상학자


머리말

 

오늘날 산업혁명 이래 20세기 들어선 뒤에 위기와 성장을 반복했던 자본주의는 새로운 위기에 봉착하고 있다. 현재 자본주의는 세계적으로 불평등과 양극화와 사회갈등 및 고용없는 경제성장의 늪에 빠져 있다(최학림, 2022). 최근 기후위기와 코로나19 바이러스위기 앞에서 경쟁을 통해 승자가 약자를 점령하는 것으로 당연히 여겼던 서양의 질서는 길을 잃어버렸다. 서양의 지성인들은 동양의 사상에서 새로운 길의 해답을 구하고 있다(안혜경, 2021). 대한민국도 다르지 않은 실정에 놓여 있다. 우리나라 경제의 내일을 열어가는 개혁이 세계 자본주의의 새로운 모델을 만들 수 있어야 한다는 것이다. 우리가 살고 있는 세계의 핵심적 화두는 대한민국이 세계사적 첨단의 문제를 지니고 있다는 점에서 ‘한국사가 세계사이고, 한국이 세계’라는 것이다. 이러한 문명전환시대에 대한민국이 서양의 질서를 극복할 수 있는 모델을 만들어야 한다는 것이다(최학림, 2022).

 

대한민국이 이 문명전환시대의 진정한 지도국이 될 수 있을 것이다(이만열, 2022). 이것이 가능하다고 보는 이유는 대규모의 경제나 거대한 군사력 때문이 아니라, 새로운 힘이 있는 문명을 창조할 원천인 홍익인간(弘益人間) 사상이 있기 때문이다. 홍익인간 사상은 대한민국의 건국이념・정치이념・교육이념・윤리이념 등의 사상으로, 국정운영에 지식・인정・의사(意思)・정보(情報)・물자 등이 물처럼 넘쳐흐르게 하는 것이고, 막힘이 없는 원활한 소통을 의미한다(정영훈, 2013).

 

또한 인간은 사람 개개인뿐만 아니라 사람과 사람 사이의 공동체를 지칭하여 인류만이 아닌 천지인(天地人) 삼재(三才)의 조화를 기조로 한다. 인간에게 지식과 정보 및 재물을 불려서 넘쳐나도록 풍요롭게 한다는 것은 경제성장과 부(富)의 축적에 기여한 각자의 몫에 따라 고르게 배분되어 행복의 기여 및 모두 이익이 되는 공동체를 의미한다. 그러나 모두가 같이 나누는 평등을 의미하는 것이 아니라 살아있는 동안 잘 다스려 인도하라는 것으로서 보편적 자유・정의・평화의 방향으로 동화시키는 것을 가리킨다(정영훈, 2013).

 

여기서, 홍익인간 개념에 대한 기존 해석인 널리 인간을 이롭게 하라는 것을 넘어 ‘인간을 모두 이롭게 한다’ 또는 ‘모두 이익이 되도록 한다’로 해석하고자 한다. 다시 말하자면, 홍익인간이란 각자의 몫에 따른 개인의 이익이나 공적인 이익 및 상생을 넘어 성통・공완(性通・功完)의 완성과 재세이화(在世理化) 실현의 충족확인 이후(장영주, 2013; 조옥구, 2012), 모두 이익(all win)을 추구하는 존재를 말한다(박정학, 2004, 2012, 2017; 이병택, 2017). 좀더 자세히 말하면, 대통령과 같은 통치자 및 법령・제도 결정권자는 개인을 비롯해 가정 및 사회나 단체, 지역, 민족 및 인류, 국가 등의 차원에서 각 가정・각계・각층・각 민족・각국 등에 대한 구성원 각각의 몫에 비례하는 고른 배분과 행복의 기여 지향 및 차별 배제의 방식으로(정영훈, 2013; 정연식, 1983; 안호상, 1967; 신용하, 2019), 누구나 이롭게 추구해야 하는 것이다.

 

그리고 재세이화란 삼일신고(三一神誥) 「진리훈(眞理訓)」에 의거 성통・공완 완성의 충족확인 이후 참전계경 366사의 생활 및 개인 수행과 심성연마 지침이라는 의미의 다스리는 이치로, 오늘날 정책시행과 사회규범・관습 준수, 개인 수신규제 등의 실천이라 말할 수 있다(민영현, 2009; 임재해, 2013; 조석봉, 2013; 조명래, 2011). 이에, 성통・공완과 재세이화의 실현 충족을 확인하여야만 홍익인간을 실현・추구할 수 있는 것으로 강조하고 있다(장영주, 2013; 조옥구, 2012; 조한석, 2019).

 

필자는 적어도 6,000여년 이전부터 우리나라에 전승된 홍익인간 사상에 대한 현대적 국정운영의 적용방안을 창의적・혁명적 잠재력으로 고양시킨다면, 누구나 행복하게 살아갈 수 있도록 새로운 전략을 강구하는 일이 가능할 것(이홍범, 2014)이라고 주장하고 싶다. 또한 이 문명전환시대에 대한민국 스스로 주도국으로써 세계를 이끌 수 있는 기회를 맞이하고 있다(이만열, 2022)고 생각한다.

 

김광린(2015)은 명상의 원형인 삼일신고 「진리훈」에 의거한 성통・공완의 명상 수행을 통해서 천국의 하느님과 하나되는 합일(神人合一)을 이룬 인간, 곧 하느님을 회복한 사람이 바른 마음을 갖고, 도덕적 책임감의 자각과 실천으로 삶의 목적을 홍익하는데 두는 홍익인간을 주장한 바가 있다. 이러한 홍익인간들이 누구나 도덕적 실천으로 구체화된 모습을 청렴의 가치 속에서 법률・제도 등 재세이화의 올바른 실천이 가능할 것으로 제시하고 있다.

 

따라서 본 서에서는 우리 한민족의 사상인 “홍익인간・재세이화의 건국이념・정치이념・교육이념・윤리이념 등의 사상(정영훈, 2013)”을 되살려서, 현대적 실현과 적용 가능성을 모색함으로써 국정이념을 서술해 보고자 한다. 본 서의 연구방법은 홍익인간 사상에 대한 현대적 실천방법 설명과 국정운영 상의 실현틀 및 적용원칙 모색에 의해 따라 공공리더십의 분석틀로 접근한다. 이 공공리더십의 분석틀 접근법(윤종설 외, 2020) 사례를 참조해 설정하였다. 즉, 리더십 목표설정은 전략목표, 리더십 초점은 상대관계・실행역량, 리더십 방법은 개인・가정・사회・국가 등 홍익인간의 관점 및 경제・비경제적 가치 추구와 법률・제도적 재세이화의 실천 측면 등과 같은 구성요소를 적용하고자 한다.

 

이에, 본 서에서는 21세기 대한민국의 세계 주도적 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상(이홍범, 2014)에 관하여 우리나라가 민주화시기 국가발전모델 이후, 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대적 국정운영 이념의 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 서의 연구범위는 다음과 같다. 먼저, 제1부에서는 문명전환시대를 맞아 대한민국과 인류에게 제기되어 있는 현안문제를 살펴본다. 우리 고유의 민족사상인 홍익인간 사상의 현대적 수용 가능성 및 의의를 정리한다. 문명전환시대에 대한민국과 인류를 위한 홍익인간 사상의 실현 여망에 대해 기술한다.

 

제2부에서는 홍익인간 사상의 유래와 의미 및 가치 지향점을 살펴본 뒤, 홍익인간 사상의 구현원리를 소개하고 이에 따른 홍익인간 및 재세이화의 개념, 홍익인간 사상의 구현 전제조건인 성통・공완의 명상수행 완성・충족 및 법률・제도 등 재세이화의 실천 개요에 관해 약술한다. 이어, 홍익인간의 세부적 범주 구분, 그리고 홍익인간의 특징적 유형을 소개하고자 한다. 제3부에서는 홍익인간 사상에 기반한 문명전환시대에 필수적이라고 생각되는 성통・공완의 명상 수행법 비결을 소개하고자 한다. 삼일신고 「진리훈」에 의거 성통・공완 완성의 홍익명상 수행이론 개요를 설명한 뒤에, 지생쌍수법(智生雙修法)(한시원, 2004)에 의거 지감(止感)의 거짓감정, 조식(調息)의 거짓숨결, 금촉(禁觸)의 거짓감각 등 수행이론을 각각 수행비결, 수행목표, 수행방법, 수행후 명상방법 등의 순서로 약술한다.

 

제4부에서는 문명전환시대에 홍익인간의 법률・제도 시행 등 재세이화 실천범위 개요를 소개한 뒤에 재세이화의 국내적 주요사명, 재세이화의 지구촌적 주요사명, 재세이화를 위한 정부의 국정운영 기본계획 사례, 재세이화를 위한 공적 원조사업의 주요내용 등을 설명하고자 한다. 제5부에서는 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 전제조건을 요약하고, 문명전환시대 홍익인간 사상의 실현관련 연구 추진배경 및 현대적 적용의 실현틀을 기술하고, 홍익인간 사상의 현대적 실천방법을 약술한다. 이어서, 개인・가정・사회・민족・국가 등 홍익인간 관점과 법률・제도 등 재세이화 실천 측면의 국정운영 적용원칙과 결정원칙을 포함한 현대적 적용 모색내용을 제시하고자 하는 것이다.

 

제6부에서는 홍익인간 사상에 대한 현대 국정운영 영역인 정치・경제・사회・교육・통일분야 등을 대상으로 작성・게재한 학술논문을 소개한다. 즉, 1) 바른역사학술원의 「역사와 융합」지에 게재한 “홍익인간 사상의 현대적 적용에 의한 홍익정치 실현방향,” 2) 세명대학교 인문사회과학연구소의 「인문사회과학연구」지에 게재한 “홍익인간 사상의 현대 적용에 의한 부동산 공시가격 현실화계획제도 개선의 추진방향,” 3) 한국민족사상학회의 「민족사상」지에 게재한 “홍익인간 사상의 현대 적용에 의한 홍익사회 구현방향,” 4) 전주교육대학교 초등교육연구원의 「미래융합교육」지에 게재한 “교육격차 해소를 위한 홍익인간 사상의 적용방향 구상,” 5) 바른역사학술원의 「역사와 융합」지에 게재한 “홍익인간 사상의 현대적 적용에 의한 남북통일정책의 실현방향” 등이다. 마지막인 제7부에서는 홍익인간・재세이화의 국정이념관련 현대적 적용을 위한 전제조건을 요약하고, 홍익인간 사상의 현대화 적용을 위한 5편의 학술논문 요약과 시사점으로 마무리하고자 한다.

 

끝으로 본 서는 대한민국과 인류를 위한 홍익인간・재세이화의 국정이념과 관련한 일부 내용이 현재 시점에서 의미가 다소 달라지거나 퇴색・중복 등의 몇가지 미흡한 점을 안고 있다. 그렇지만 필자는 문명전환시대에 대한민국과 인류 문제의 홍익인간론적 국정이념 모색을 통해서, 다같이 살맛나고 행복한 나라를 건설하는 데에 홍익인간 사상의 구체적 적용대안을 강구할 수 있도록 논의의 지평을 확산하는 데에 의의를 두고 있다.

 

이미 발간한 홍익삼일도 수련법(2016), 홍익인간시론(2018), 홍익정치시론(2019), 미래의 대한민국을 위한 홍익지도자의 요건과 사명(2020) 등을 참조하고, 여러 학술논문(2021년, 2022년) 등을 인용하였다. 필자는 아주 조금이라도 대한민국과 인류에게 문명전환시대의 제반 현안문제 해결을 위하여 모두 이로운 재세이화 세계와 홍익인간 세상의 실현 목적으로, 부디 세속에서 선용되어 도덕적 책임감의 자각과 실천을 가져올 성통・공완의 명상 수행과 법제 준수 등 재세이화의 실천생활과 논의 지평의 확산에도 도움이 되기를 기대한다.

 

*필자/임기추

 

홍익경영전략원 경영학박사・원장/유튜브 홍익나라 채널운영자(tranlim@hanmail.net).   

 

Hongik Ingan's Modern Ideology of State Affairs <1> Introduction to the series

 

Attempts to realize the national ideology of Hongik Ingan ideology, which is beneficial to both Korea and mankind, in the political, economic, and social fields

 

-Dr. Kichu Lim

 

I think it is time for a new state administration ideology. Since democratization, various governments have presented certain visions and national management strategies and have made great efforts. However, it is evaluated that it has failed to successfully resolve current issues such as national injustice, polarization, and social conflict. As many scholars at home and abroad have argued, the author intends to seek a modern state administration ideology that can be applied to the fields of politics, economy, society, education, and unification with respect to our unique idea of Hongik Ingan. Dr. Lim Ki-chu's book, "The National Policy Idea of Hongik Human and Jaeseihwa in the Age of Civilization Transformation" is supplemented and published in 60 parts. [Editor's note]

 

  © Gichu Lim/Columnist, Hongik Thought Scholar

 

preface

 

Today, capitalism, which has repeatedly experienced crises and growth since the beginning of the 20th century since the Industrial Revolution, is facing a new crisis. Currently, capitalism is mired in global inequality, polarization, social conflict, and economic growth without employment (Haklim Choi, 2022). In the face of the recent climate crisis and the COVID-19 virus crisis, the Western order, which was taken for granted as the winner taking over the weak through competition, has lost its way. Western intellectuals are seeking answers to a new path from Eastern thought (Ahn Hye-kyung, 2021). Korea is also in a situation that is not different. The reforms that open up the future of our country's economy should be able to create a new model for global capitalism. The core topic of the world we live in is that 'Korean history is world history, and Korea is the world' in that Korea has a cutting-edge problem in world history. In this era of civilization transition, Korea should create a model that can overcome the Western order (Choi Hak-lim, 2022).

 

The Republic of Korea will be able to become a true leader in this age of civilization transition (Lee Man-yeol, 2022). The reason why this is considered possible is not because of large-scale economy or huge military power, but because there is Hongik Ingan ideology, which is the source of creating a civilization with new power. Hongik Ingan ideology is the founding ideology of the Republic of Korea, political ideology, educational ideology, ethical ideology, etc., which allows knowledge, recognition, will, information, and supplies to overflow like water in state administration. It means smooth communication without errors (Jung Young-hoon, 2013).

 

In addition, human being refers not only to individual people but also to the community between people, and the keynote is the harmony of the three elements of heaven, earth and human beings, not just human beings. Enriching human beings with knowledge, information, and wealth means a community in which all contribute to happiness and benefit by being evenly distributed according to each person's contribution to economic growth and accumulation of wealth. However, it does not mean equality shared by all, but rather refers to assimilation in the direction of universal freedom, justice, and peace as a guide to govern well while living (Jeong Young-hoon, 2013).

 

Here, I would like to interpret the concept of Hongik Ingan as 'to benefit all humans' or 'to benefit all humans' beyond the conventional interpretation of benefiting humans widely. In other words, Hongik Ingan goes beyond personal interests, public interests, and co-prosperity according to each person's share, and after the confirmation of the fulfillment of the completion of communion and perfection and the realization of the world (Jang Young-joo, 2013; Cho Ok-gu, 2012), refers to beings who pursue all win (Park Jeong-hak, 2004, 2012, 2017; Lee Byung-taek, 2017). More specifically, rulers and statutory and institutional makers like the President have the right to act on individual, family, social, group, regional, ethnic, human, and national levels, as well as each member of each family, all walks of life, all strata, each nation, and so on. It is something that everyone should pursue in a beneficial way in the way of even distribution in proportion to their share, the pursuit of contribution to happiness, and the exclusion of discrimination (Jung Young-hoon, 2013; Jeong Yeon-shik, 1983; Ahn Ho-sang, 1967; Shin Yong-ha, 2019).

 

In addition, Jaeseihwa is a ruling principle in the sense of life and personal training of 366 soldiers who participated in the war after the confirmation of the completion of Sungtong and Gongwan according to the Samilsingo (三一神誥) 「Jinrihun(眞理訓)」, which is a policy implementation today It can be said that it is the practice of compliance with social norms and customs, and regulations on personal reception (Min Young-Hyeon, 2009; Lim Jae-Hae, 2013; Cho Seok-Bong, 2013; Jo Myung-Rae, 2011). Accordingly, it is emphasized that Hongik Ingan can be realized and pursued only when the fulfillment of Seongtong, Gongwan, and Jaeseihwa are confirmed (Jang Young-ju, 2013; Cho Ok-gu, 2012; Cho Han-seok, 2019).

 

The author believes that if the application of modern state administration to Hongik Ingan ideology, which has been handed down to Korea since at least 6,000 years ago, is raised to creative and revolutionary potential, it will be possible to devise new strategies so that anyone can live happily (Lee Hong-beom, 2014). I would like to claim that Also, in this era of civilization transition, I believe that Korea itself is facing an opportunity to lead the world as a leading country (Lee Man-yeol, 2022).

 

Gwang-Lin Kim (2015) is a person who has achieved unity with God in heaven, that is, a person who has restored God, through the meditation practice of Seongtong and Gongwan based on the Samil Shingo 「Jinrihun」, the prototype of meditation. There is a bar where he argued for a public good human being who has a right mind and puts the purpose of life in public welfare through awareness and practice of moral responsibility. These Hongik people are presented as being embodied in moral practice as being able to properly practice the law and system in the value of integrity.

 

Therefore, in this book, we revived the Korean people's ideology, such as "Hongik Ingan and Jaeseihwa's founding ideology, political ideology, educational ideology, and ethical ideology (Jeong Yeong-hun, 2013)" and explored the possibility of modern realization and application. I would like to describe The research method of this book approaches the analysis framework of public leadership by explaining modern practice methods for Hongik Ingan ideology and seeking realization framework and application principles in state administration. It was established by referring to the case of this public leadership analytical framework approach (Yoon Jong-seol et al., 2020). In other words, leadership goal setting is strategic goal, leadership focus is relative relationship and execution capability, and leadership method is the perspective of Hongik people such as individual, family, society, and state, pursuit of economic and non-economic values, and practical aspects of legal and institutional redemption. We want to apply the same components.

 

Therefore, in this book, Hongik Ingan Thought (Lee Hong-Beom, 2014), which is referred to as the world-leading core ideology of Korea in the 21st century, is a modern state management ideology of the new Hongik Ingan Ideology that Korea should now pursue after the national development model in the democratization period. The application theory is developed and presented. The research scope of this book is as follows. First, in the first part, we look at the pending issues that are being raised to Korea and humanity in the era of civilization transition. It summarizes the modern acceptability and significance of Hongik Ingan thought, which is our own national idea. It describes the realization of Hongik Ingan ideology for Korea and mankind in the age of civilization transition.

 

In Part 2, after examining the origin, meaning, and value orientation of Hongik Ingan thought, the principle of implementation of Hongik Ingan thought is introduced, followed by the concept of Hongik Ingan and Jaeseihwa, and the meditation of Seongtong and Gongwan, which are the prerequisites for the realization of Hongik Ingan thought. It outlines the practice of re-seihwa, such as completion and fulfillment of training and laws and systems. Next, we would like to introduce the detailed categories of Hongik Ingan and the characteristic types of Hongik Ingan. In the third part, I would like to introduce the secret of the meditation practice of Seongtong and Gongwan, which is considered essential in the age of civilization transition based on Hongik Ingan ideology. After explaining the outline of the practice theory of Hongik Meditation for the completion of Seongtong and Gongwan based on the “Jinrihun” of the Samil Shingo, false feelings of intuition and Shik Shik(調感) based on the Ssangsoo Method (智生雙修法) (Han Si-won, 2004) The theory of practice, such as the false breath of 息 and the false sense of restraint, is outlined in the order of the secret of practice, the goal of practice, the method of practice, and the method of meditation after practice, respectively.

 

In Part 4, after introducing the outline of the scope of practice for Jaeseihwa, including the implementation of Hongik Ingan's laws and systems in the era of civilization transition, the main domestic mission of Jaeseihwa, the major global mission of Jaeseihwa, and the basics of the government's state administration for Jaeseihwa I would like to explain the main contents of the public aid project for re-taxization and planning examples. Part 5 summarizes the prerequisites for the modern application of Hongik Ingan ideology, describes the background of research related to the realization of Hongik Ingan ideology in the era of civilization transition, describes the realization framework for modern application, and outlines the modern practice method of Hongik Ingan ideology. . Next, it is intended to present the content of seeking modern application, including the application principles and decision principles of state administration from the perspective of public interests such as individuals, families, society, ethnicity, and the state, and the practice of taxation such as laws and institutions.

 

Part 6 introduces academic papers written and published in the fields of politics, economy, society, education, and unification, which are the areas of modern state administration on Hongik Ingan ideology. Namely, 1) “The realization direction of Hongik politics by modern application of Hongik Ingan ideology” published in “History and Convergence” of the Bareun Institute of History, 2) “Humanities and Social Sciences Research” published in Semyung University’s Research Institute of Humanities and Social Sciences Direction of improvement of real estate public price realization planning system by modern application of Hongik Ingan ideology,” 3) “Direction of realization of Hongik society by modern application of Hongik Ingan ideology,” published in 「National Thought」 of Korean Association of National Thought, 4 ) “Contemplation of the application direction of Hongik Ingan ideology to bridge the educational gap” published in the “Future Convergence Education” magazine of the Institute of Elementary Education, Jeonju National University of Education, 5) “Hongik Ingan Ideology” published in the “History and Convergence” Realization direction of inter-Korean unification policy by modern application”. The last part, Part 7, summarizes the prerequisites for the modern application of Hongik Ingan·Jae Sei-hwa in relation to the state affairs ideology, and concludes with a summary of 5 academic papers and implications for the modern application of Hongik Ingan ideology.

 

Lastly, this book has some inadequacies, such as the fact that some of the contents related to the state administration ideology of Hongik Ingan and Jaeseihwa for the Republic of Korea and mankind have slightly changed their meaning at the present time, or have faded or overlapped. However, in the era of civilization transition, the writer seeks the public policy ideology of Hongik Anthropocene for the Republic of Korea and human issues, and expands the horizon of discussion so that concrete application alternatives of Hongik Ingan ideology can be devised to build a country where everyone can live and be happy. It is intended to 

Refer to the previously published Hongik Three Days Training Law (2016), Hongik Human Poetry (2018), Hongik Political Poetry (2019), Hongik Leader’s Requirements and Mission for the Future of Korea (2020), and several academic thesis (2021 , 2022) were cited. For the purpose of realizing a world that is beneficial to both Korea and humanity in order to solve all pending problems in the age of civilization transition, even if it is just a little, It is hoped that it will help spread the horizons of Jaeseihwa's practical life and discussion, such as meditation practice and legal compliance.

 

*Writer/Lim Ki-chu

 

Doctor of Business Administration, Hongik Institute for Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net.

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