[소설 삼별초-10]최충헌 장례식에서 처음 만난 혜성과 김통정

이동연 작가 | 기사입력 2022/09/28 [15:25]

▲ 이동연 작가.  ©브레이크뉴스

1219년 10월 29일 밤 삼경, 최충헌이 의식의 끈을 놓았다. 악공의 연주도 기생의 춤도 끝났다. 잠시 멈췄던 싸락눈이 다시 쏟아지기 시작했다. 

   최충헌이 죽자 각지에서 문상객들이 몰려 개경 시내가 북적였다. 

   문상객들은 각기 입장에 따라 소회가 달랐다. 빈소를 찾은 선종의 대선사 지겸(志謙)은 맏상주 최우를 이렇게 위로했다.

    “여래의 점지로 난세를 이끌던 어른이십니다. 더 영화롭게 환생하실 것입니다.”

 

   그러나 탄압받은 교종의 승려들은 달랐다. 최충헌의 시신 앞에 문상하면서도 속으로 이를 갈았다.

    ‘네놈이 죽인 목숨이 얼마더냐. 내세에 축생으로도 못 태어날 것이다.’

   상가 앞에 구름처럼 모인 서민들, 노비들도 감회가 다 달랐다. 이들은 문상 다녀가는 고관대작들의 등 뒤에서 수군거렸다. 

    “거봐. 다 한 줌 흙으로 돌아가는 거야. 으스대봐야 부질없어. 어리석은 작자들 같으니라고.”

 

   고종이 최충헌의 장례에 관해 김약선에게 하교했다. 

    “장례 절차는 황실의 예식에 준하고, 대소 신료들도 모두 소복을 입도록 하라. 교정별감은 최우가 잇도록 하라.”

   어명에 따라 황실 내탕고의 그릇, 깃발, 악기 등 장례 물품을 활동 사저로 보냈다. 

 

  최충헌의 장례식 날 언제 그랬냐는 듯 하늘이 갰다. 그의 71년 인생을 보여 주려는 듯 첫눈까지 내려 미처 수확을 덜 끝낸 들녘을 하얗게 덮고 있었다.

  기나긴 피리 소리가 국상임을 알리면서 상여가 출발했다.

  삼 베옷을 입은 가족들이 오동나무 지팡이를 짚고 따랐고 백관의 행렬이 이어졌는데, 중간중간에 깃발을 든 군인들이 배치되었다. 전체 인원이 만 오천명 가량이었다.

 

   상여가 만월동 광명사로 향했다.

   광명사는 고려 건국 전에 왕건 생가에 세운 절로, 주승은 최충헌이 왕사로 세운 지겸이었다. 살아생전 최충헌은 고려 황실이 개경 북쪽 달애정(炟艾井)의 물을 마시기 때문에, 황제가 환관에게 휘둘렸다며 그 우물을 폐쇄했다. 그 대신 광명사 우물물을 마시게 했다. 이처럼 황제가 마시는 물까지 최충헌의 손아귀에 있었던 것이다.

   

   최충헌의 관을 실은 상여가 굽이진 길을 한참 오른 끝에 광명사 입구에 당도했다.

   황제급 장례식이라 한양 낙산에 있는 청룡사의 승려들도 와 있었다. 청룡사는 황실 출신만 출가하는 절로, 유래가 특별했다.

   왕건이 그 절을 짓고, 초대 주지로 철원 도피안사에 있던 혜원慧圓을 초빙했는데, 후삼국 통일을 기원해달라는 뜻이었다.  

   혜원의 팔자가 그럴 만했다. 그녀는 신라 금성 태수인 아버지 김융(金融)이 경문왕 때 역적 누명으로 죽는 바람에 세달사로 출가해야 했다. 마침 궁예(弓裔)도 세달사로 출가해 혜원과 동문이 되었다. 

    철원에 후고구려를 세운 궁예는 혜원을 도피안사 주지로 불렀다. 

   그때 궁예의 부하였던 왕건이 그녀를 처음 알게 되었다. 왕건이 궁예를 제거한 후에도 한동안 후백제와 신라가 건재했다. 그래서 왕건이 청룡사를 건축하고 난세를 온몸으로 겪은 혜원에게 삼한 통합의 기원을 부탁했던 것이다.

 

   혜원이 934년 정월 초하루부터 시작한 천일기도 동안 후삼국이 통일되었다. 

   불심이 깊은 왕건이 크게 감동하고, 황실과 귀족 여인들이 출가하면 이 절로 가도록 했다.     그후 왕건 사후에 황실에 홀로 남은 후궁이나 궁녀들은 개경 정업원(淨業院)으로 갔지만, 개경을 떠나고 싶은 사람은 청룡사로 가 비구니가 되었다. 그들은 팔관회 등 황실 행사가 있거나 황제가 붕어했을 때면 개경에 와서 흥국사에 머물렀다. 

 

  따라서 청룡사 비구니들이 황실도 아닌 최충헌의 장례식에 참석한 것은 대단히 이례적이었다. 황실 비빈 출신 비구니들이 최충헌의 명복을 빌어야 한다니…. 

  당연히 수치로 여기고, 최충헌의 명복을 빌기는커녕 최씨 가문의 씨가 마르라고 기원했다.

  그 가운데 갓 열 살이 된 혜성이 있었다. 

  혜성은 다섯 살 무렵 한 궁녀의 손에 이끌려 청룡사에 출가했고, 궁녀와 유력한 귀족 사이에 태어난 여자아이라는 소문이 나 돌았었다.

   혜성이 최충헌의 장례식장에 참석한 바로 그날, 붐비는 조문객 틈에서 김통정과 처음 만났다. 당시는 조혼 풍속에 따라 열 살이 넘으면 결혼하던 때였다. 

  

   그러나 혜성은 출가한 몸이고 김통정은 누구에게도 신분을 밝히지 말라는 주의를 받고 자란 탓에 결혼 따위는 염두에 없었다.

   둘은 비슷한 나이에 금세 친해져 절의 장패문(長霸門) 주위를 함께 노닐었다. 

   오전에 시작된 장례식은 오후 늦게서야 최충헌의 시신이 불타며 마무리되었다. 

   다음 날 부터 최충헌의 처 정화택주 왕씨도 청룡사로 출가해 방하착放下着을 화두로 삼고 수행에 들어간다. <계속> dyl1010@hanmail.net

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

 

[Novel Sambyeolcho-10] Hyeseong and Kim Tong-jung met for the first time at Choi Chung-heon's funeral

- Writer Lee Dong-yeon

   

   

   On the night of October 29, 1219, during the three scenes, Choe Chung-heon laid the ceremonial string. The musician's performance and the gisaeng's dance were over. The snow, which had stopped for a while, started to pour again.

   When Choe Chung-heon died, mourners from all over the city flocked to Gaegyeong.

   The mourners had different opinions according to their positions. Ji Gyeom (志 謙), the great leader of Seonjong, visited the mortuary and comforted his eldest lord, Choi Woo.

    He said, “He is an adult who led the turbulence to the fortunes of the Tathagata. You will be reincarnated in a more glorious way.”

   But the monks of the oppressed pope were different. While meditating in front of Choi Chung-heon's body, he grinded his teeth inside.

    ‘How many lives did you kill? You will not be born even as a beast in the afterlife.’

   The ordinary people and slaves who gathered like a cloud in front of the shopping mall all had different emotions. They chatted behind the backs of the dignitaries who went to condolences.

    “Look. It all goes back to a handful of dirt. There's no point in swearing They are like fools.”

    Gojong dismissed Kim Yak-seon from school about Choi Chung-heon's funeral.

    “Funeral procedures should follow the ceremonies of the imperial family, and all priests, both large and small, should wear small clothes. Let Choi Woo be the best for the correctional distinction.”

   According to the name of the royal family, funeral items such as vessels, flags, and musical instruments were sent to the active residence.

  On the day of Choi Chung-heon's funeral, the sky was clear. As if to show his 71-year life, the first snow fell and covered the fields that had not yet finished harvesting in white.

  Sangyeo started with the sound of a long flute announcing that it was a national prize.

  Families in burlap robes followed with paulownia sticks, followed by a procession of white officials, with soldiers holding flags placed in the middle. The total number of people was about fifteen thousand.

   Sangyeo headed to Gwangmyeongsa Temple in Manwol-dong.

   Gwangmyeongsa Temple was built at the birthplace of Wang Geon before the founding of the Goryeo Dynasty, and Juseung was Jigyeom, established by Choi Chungheon as the royal temple. During his lifetime, Choe Chung-heon closed the well, saying that the emperor was swung by an eunuch because the Goryeo imperial family drank water from the moon Love (炟艾井) north of Gaegyeong. Instead, he made them drink water from the well of Gwangmyeongsa Temple. In this way, even the water that the emperor drinks was in the hands of Choi Chung-heon.

   

   Sang-nyeo, carrying Choi Chung-heon's coffin, reached the entrance of Gwangmyeongsa after climbing the winding road for a long time.

   It was an emperor-level funeral, so the monks of Cheongnyongsa Temple in Naksan, Hanyang were also present. Cheongnyongsa Temple is a temple where only people from the imperial family attend, and it has a special origin.

   Wang Geon built the temple and invited Hyewon 慧圓, who was at Dopiansa Temple in Cheorwon, as the first governor to pray for the reunification of the three kingdoms later.

   Hye-won's salesman deserved it. She had to go to Sedalsa Temple because her father, Kim Yong (金融), the governor of Geumseong of Silla, died of a traitor during the reign of King Gyeongmun. At the same time, Gungye (弓裔) also went to Sedalsa and became an alumni with Hyewon.

    Gung-ye, who founded the later Goguryeo in Cheorwon, called Hye-won as the head of the fugitive temple.

   At that time, Wang Geon, who was a subordinate of her palace, first got to know her. After Wang Geon removed Gungye, later Baekje and Silla survived for a while. So, Wang Geon built Cheongnyongsa Temple and asked Hyewon, who suffered through her hardships, to pray for the unification of the three Koreas.

   During the Cheonil Prayer, which began on the first day of the first month of January 934 by Hyewon, the later three kingdoms were unified.

   Wang Geon, who had deep disbelief, was greatly moved and ordered the royal family and noble women to go to this temple when they left home. After the death of Wang Geon, concubines and court ladies who were left alone in the imperial family went to Gaegyeong Jeongeopwon (淨業院), but those who wanted to leave Gaegyeong went to Cheongnyongsa and became nuns. They came to Gaegyeong and stayed at Heungguksa for royal events such as Palgwanhoe or when the emperor died.

  Therefore, it was very unusual for the nuns of Cheongnyongsa to attend the funeral of Choe Chung-heon, who was not even the imperial family. The nuns from the imperial family should pray for Choi Chung-heon's well-being... .

  Naturally, he took it as a shame, and instead of praying for Choi Chung-heon's well-being, he prayed for the death of the Choi family's seed.

  Among them was Comet, who had just turned ten.

  When Hyeseong was five, she was led by a court lady to go to Cheongnyongsa Temple, and rumors circulated that she was a girl born to a court lady and a powerful aristocrat.

   On the very day Hyeseong attended Choi Chung-heon's funeral, she first met Kim Tong-jung amidst the crowd of mourners. At that time, according to the custom of child marriage, it was the time to get married when you were over ten years old.

  

   However, she had no intention of marrying her, as Hyeseong was a member of her family and Kim Tong-jung was warned not to reveal her identity to anyone.

   The two quickly became close at the same age and played around the temple's Jangpamun Gate.

   The funeral, which started in the morning, ended in the late afternoon when Choi Chung-heon's body was burned.

   From the next day, Choe Chung-heon's wife, Jeonghwa Taek-ju, also went to Cheongnyongsa and began training with Banghachak as a topic of discussion. <continued> dyl1010@hanmail.net

 

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