인간의 5욕(五慾)이란? 식욕(食慾)·색욕(色慾)·재욕(財慾)·명예욕·수면욕

“욕심을 잠재우기란 쉽지 않습니다!”

김덕권 시인 | 기사입력 2021/09/14 [16:47]

▲ 김덕권  시인.    ©브레이크뉴스

삼독 심(三毒心)이라는 것이 있습니다. 깨달음에 장애가 되는 근본적인 세 가지의 번뇌를 말합니다. 인간의 탐욕(貪欲)과 진에(瞋恚)와 우치(愚癡), 즉 탐내어 그칠 줄 모르는 욕심과 노여움과 어리석음이지요.

 

탐욕은 탐애(貪愛)라고도 합니다. 자기가 원하는 것에 욕심을 내어 집착하는 것, 자기의 뜻에 맞는 일에 집착하는 것, 정도를 넘어서서 욕심을 부리는 것, 명성과 이익을 지나치게 좋아하는 것 등이 모두 이에 해당합니다. 일반적으로 불가(佛家)에서는 5욕(五慾)이라고 하여 식욕(食慾)·색욕(色慾)·재욕(財慾)·명예욕·수면욕 등을 말합니다.

 

그러나 이것을 구하는 것 자체가 탐욕이 아니라 그것이 정도를 지나칠 때 탐욕이라고 하지요. 어느 수행자가 스승에게 물었습니다. “스승님!​ 욕심(慾心)이란 무엇이옵니까?” “바람(風)이니라.” “?” “하늘의 저 ‘달’이 몇 개이더냐?” “?” “그리고 전혀 물결이 없는 잔잔한 호수에 비치는 ‘달’은 몇 개이겠느냐?”

 

“분명, 하늘의 ‘달’도 하나이고 호수에 비치는 ‘달’도 하나이옵니다.” “그러하니라.” “?” “하지만, 바람이 불어 물결이 심하게 일면, 하늘의 ‘달’은 분명 하나인데 호수에 비치는 ‘달’은 헤일 수 없이 많아지느니라.” “?” “우리가 세상을 살면서 따라야 할 진리는 언제나 하나이며, 그 진리에 따라 살면 편안하고 평화로우련만, 욕심이라는 바람이 불어 닥치면, 사람에 따라, 때에 따라, 경우에 따라 수도 없이 많은 탐욕이 나타나느니라.”

 

“그래서 인간이 그 어떤 진리를 따라 살아야 할는지 몰라 허상(虛像)에 현혹되어 방황하게 되고, 삶이 힘이 드네, 괴롭네 하며 불평하게 되며 불행한 삶을 살게 되는 것이다.” “!” “그러므로, 진정 평화롭고 편안한 삶을 살고자 한다면, 무엇보다도 먼저 마음속에 일어나는 욕심이라는 바람을 잠재울 줄 알아야 하느니라.” “!”

 

어떻습니까? 어느 정도 욕심의 실체를 더위잡으셨는지요? 제가 이 나이 까지 살아 봐도 욕심을 끊기란 그리 쉽지 않은 얘기입니다. 말로는 ‘난 욕심이 없는 사람이야!’ 하면서도 경계(境界)를 당하면 문득 문득 솟아오르기가 십상입니다. 그럼 이 욕심을 잠재우는 방법은 없을까요? 그나마 오랜 세월 수행을 해오면서 체험한 몇 가지를 실행해 보면 욕심을 끊기가 훨씬 수월해 질 것 같습니다.

 

첫째, 솟아오르는 욕구가 무엇인지 파악하는 것입니다.

 

시도 때도 없이 찾아오는 욕심이 무엇인지 파악해야 합니다. 많은 사람들이 실제로 그것이 무엇인지도 모르고 행동으로 옮긴 후 후회하는 일이 많습니다. 실제로 욕구가 치솟을 때 그 정체를 파악하는 일이 쉽지 않습니다. 하지만 꾸준히 노력하면 알 수 있지요.

 

둘째, 나의 욕구가 현실에 타당한지 판단하는 것입니다.

 

어떤 욕구가 올라오는지 파악했다면 문제는 조금 더 쉬워집니다. 자신의 욕구가 현실에 어느 정도 타당한 것인지 판단해 보는 것입니다. 스스로 판단하기가 어려우면 가까운 도반(道伴)이나 동지(同志)와 의논해 보는 것도 괜찮은 방법입니다. 장기를 두는 사람보다 훈수꾼이 경기의 흐름을 더 정확하게 읽듯이 오히려 주변의 가까운 사람이 자신의 문제점을 더 잘 알 수도 있는 것입니다.

 

셋째, 자신의 욕구에 대해 더 적극적으로 생각하는 것입니다.

 

안 되는 줄 알면서도 자꾸 자신의 욕구가 떠오를 때가 있습니다. 그럴 때 우리는 그 생각을 하지 않으려고 애를 씁니다. 그럼 오히려 생각이 떠오르도록 욕구에 대해 적극적으로 생각하는 것입니다. 그리고 그것을 바라보는 것입니다. 그럼 ‘아, 내가 이런 욕심이 있구나!’하고 욕심의 실체를 볼 수 있을 것입니다.

 

어떻습니까? 욕심을 잠재우기란 쉽지 않습니다. 하지만 이 세 가지 방법으로라도 실행해 보면, 어쩌면 이것이야말로 욕심을 없애는 지름길일 수도 있습니다. 어떤 때는 욕심이 없어진 듯 잠잠하다가 어떤 때는 또 불쑥 고개를 쳐들고 다시 나타나는 것이 욕심입니다. 그럴 때마다 계속 떠올려 보는 것입니다. 그러다 보면 어느 사이에 점점 그 강도가 약해지고 결국에는 별 것 아닌 것이 되어버리게 되지 않을 런지요.

 

그 욕심을 끊어 버린 사람의 심경을 상상해 보신 적이 있는지요? 그럴 때 저는 절 추녀 밑에 달려 있는 ‘풍경’을 그려 봅니다. 왜 절 추녀 밑에 물고기를 달아 놨을까요? 그윽한 풍경소리! 물고기가 바람을 맞아 풍경소리를 울려 퍼지게 합니다. 그 물고기 뒤로 펼쳐진 푸른 하늘이 곧 푸른 바다를 뜻합니다.

 

그 바다에 한 마리의 물고기가 유유히 노닐고 있습니다. 푸른 하늘을 배경으로 삼아 한 마리 물고기를 매달아 놓으므로 써 그곳은 물이 한없이 풍부한 바다가 됩니다. 그 풍부한 물은 어떠한 큰 불도 능히 끌 수 있습니다.

 

물고기는 깨어 있을 때나 잠잘 때나 눈을 감지 않을 뿐 아니라 죽어서도 눈을 감지 않듯, 수행자도 물고기처럼 항상 부지런히 도를 닦으라는 뜻을 가지고 있습니다. 언제나 탐⸳진⸳치 삼독 심을 버리고, 번뇌에서 깨어나 일심으로 살아가는 것입니다.

 

세상에서 제일 귀한 사람이 욕심 없는 사람입니다. 소태산(少太山) 부처님께서는 “우리마음이 죄 복과 고락을 초월한 자리에 그쳐 있으면 그 자리가 곧 극락이요, 죄 복과 고락에 사로잡혀 있으면 그 자리가 곧 지옥이니라.” 하셨습니다. 우리 이제는 욕심을 끊고 죄 복과 고락을 초월한 자리에 노니는 저 한 마리의 물고기처럼 극락생활을 하면 얼마나 좋을까요? duksan4037@daum.net

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]이다. * Below is the [full text] of an English article translated from the above article as'Google Translate'.

 

What are the five human desires? Appetite, lust, lust, lust, lust, and sleep

“It is not easy to silence greed!”

- Poet Kim Deok-kwon

 

There is a thing called the three poison heart. It refers to the three fundamental defilements that hinder enlightenment. It is human greed (貪欲), greed (瞋恚), and uchi (愚癡), that is, greed, anger, and foolishness that do not stop with covetousness.

Greed is also called covetousness. This includes being greedy and obsessed with what one wants, clinging to something that suits one's will, being greedy beyond the limit, and excessively liking fame and profit. In general, Buddhists call the five lusts, which include appetite, color, wealth, honor, and sleep.

However, seeking this is not greed in itself, but when it goes too far, it is called greed. A monk asked the master. “Master!​ What is greed?” “It is the wind.” “?” “How many ‘moon’ are there in the sky?” “?” “And how many ‘moons’ are reflected in a calm lake, where there are no waves at all?”

“Obviously, there is one ‘moon’ in the sky and one ‘moon’ reflected in the lake.” “It is so.” “?” “However, when the wind blows and the waves rise violently, there is definitely one ‘moon’ in the sky, but the ‘moon’ reflected on the lake becomes innumerable.” “?” “There is always one truth that we must follow while living in the world, and if we live according to that truth, we will feel comfortable and peaceful. ”

“That is why human beings do not know what kind of truth they should live by, so they are deceived by illusions and wander around, complaining that life is difficult and painful, and lead an unhappy life.” “!” “Therefore, if you want to live a truly peaceful and comfortable life, you must first of all know how to calm the wind of greed that arises in your heart.” “!”

How is it? To what extent have you captured the reality of greed? Even if I live to this age, it is not easy to stop greed. They say, ‘I’m not greedy!’ but when you are on guard, it is easy to suddenly rise up. So, is there any way to calm this greed? However, if you practice some of the things you have experienced while practicing for a long time, it seems that it will be much easier to quit greed.

First, you need to figure out what your rising needs are.

You have to figure out what the greed that comes over and over again is. Many people do not even know what it is and regret it after taking action. In fact, it is not easy to identify when a desire soars. But if you keep working hard, you will find out.

Second, it is to judge whether my desires are valid in reality.

Once you figure out which desires are coming up, things get a little easier. It's about deciding to what extent your desires are justified in reality. If you find it difficult to judge for yourself, it is also a good idea to discuss it with a nearby classmate or comrade. Just as a trainer reads the flow of a game more accurately than a player who plays chess, people close to him may know his problems better.

Third, think more actively about your own needs.

There are times when I keep thinking about my own desires even though I know I can't. When that happens, we try not to think about it. Rather, it is actively thinking about desires so that thoughts come to mind. And looking at it. Then you will be able to see the reality of greed, saying, 'Oh, I have such greed!'

How is it? It is not easy to quench greed. But if you try these three methods, maybe this is the shortcut to getting rid of greed. At times, greed seems to have disappeared, but at other times it suddenly raises its head and reappears. Every time it happens, I keep thinking about it. Then, at some point, the intensity will gradually weaken, and eventually it will become nothing.

Have you ever imagined the feelings of a person who has cut off that greed? At that time, I try to draw a 'landscape' hanging under the ugly girl. Why did you put a fish under the ugly girl? The sweet sound of scenery! The fish hits the wind and makes the sound of the scenery resonate. The blue sky that stretches out behind the fish signifies the blue sea.

A fish is leisurely swimming in the sea. With the blue sky as the background, a single fish is hung, and the place becomes a sea of ​​infinite water. Its abundant water is able to put out any great fire.

Just as fish not only do not close their eyes when they are awake or asleep, but also do not close their eyes when they die, it means that meditators, like fish, should always diligently cultivate the Way. It is always to throw away the three toxic thoughts, to wake up from defilements and live with one heart.

The most precious person in the world is a person without greed. Buddha Sotaesan (少太山) said, “If our mind is set in a place that transcends the blessings and sorrows of sin, that place is paradise; if we are caught up in the blessings and sorrows of sin, that place is hell.” You did. How great would it be if we could cut off our greed and live a life of paradise like that one fish that is playing in a place that transcends happiness and joy? duksan4037@daum.net

 

    
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