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홍익인간의 현대 국정이념<27> 재세이화의 국내외 실천범위 개요

인류사회 적용배경, 재세이화의 국내외 주요 실천사명 개요

임기추 박사 | 기사입력 2023/03/20 [01:02]

새로운 국정이념이 필요한 시점이라고 생각한다. 우리나라는 민주화 이후 여러 정부에서 일정한 비전과 국정운영전략들을 제시하여 많은 노력을 경주해 왔다. 그러나 국가적 불공정, 양극화 및 사회갈등 등의 현안문제를 성공적으로 해결하는 데에 실패하였다고 평가되기 때문이다. 국내외 여러 학자들이 주장해 온대로, 필자는 우리 고유의 홍익인간 사상에 대해 정치・경제・사회・교육・통일분야 등에 적용 가능한 현대적 국정이념을 강구해 보고자 한다. 임기추박사의 저서 “문명전환시대 홍익인간・재세이화의 국정이념”을 보완하여 60여회에 나누어 연재한다. [편집자 주]

 

 © 임기추 박사/칼럼니스트, 홍익사상학자

 

재세이화의 인류사회 적용 배경

 

홍익인간 이념의 인류사회 적용에 관한 근거는 서보근(2012, 이하 전적으로 의존하여 작성)의 논문 중에서 일부를 인용하여 정리한 것이다. 오늘날 세계화의 지구촌시대에 현대인의 삶이 기술혁신과 정보혁명으로 인해 시간과 공간을 초월해서 더욱 빨리, 넓게 그리고 깊이 변화하고 있다는 것을 느낄 수 있게 한다. 이러한 일상생활 속에서 필요한 정보를 수시로 쉽게 구할 수 있으며, 또한 지구촌 지역 간의 왕래도 활성화되어 전 지구를 하나의 생활 공동체로 연결시켜주고 있다. 따라서 전체 인류사회가 하나의 거대한 세계적 정보망을 구축하면서 지구촌 문화를 형성하고 있다.

 

또한 오늘날 피할 수 없는 세계화의 소용돌이 속에서 많은 국가・민족들은 주체의식 상실, 가치관 혼란 등으로 인해 그들이 나아갈 방향을 잡지 못하고 있다. 특히 한국은 경제위기・자원위기・환경위기의 복합 위기(Trilem- ma)를 맞이하고 있고, 이들로 부터 생명의 안전, 빈곤으로 부터의 안전, 그리고 자연재해와 환경파괴로부터의 안전에 대한 욕구가 더욱 커지고 있다. 이러한 상황 속에서 한국이 세계화의 변화를 어떻게 원만하게 극복할 것인가는 매우 중요한 과제가 아닐 수 없다. 이 과제를 해결하기 위해 홍익인간 이념이 과연 오늘날의 현실에 적용될 수 있는지의 여부를 강구해 보아야 할 것이다.

 

역사적인 홍익인간 이념은 우리 건국사화에 나타난 것처럼 온갖 국가적 수난을 겪을 때마다 심지어 근대화 과정에서도, 국가・민족적 정체성과 총화・단결을 강조하면서 당시의 위기를 모면할 수 있는 원동력이 되었다. 특히 오늘날 지구촌시대 홍익인간 이념은 ‘머무를 수 있는 범위가 민족주의를 뛰어 넘어 세계평화주의까지 확대될 수 있으므로’ 인류공동체의 공존공영에도 이바지할 수 있다. 이것은 공간적으로 고유한 특징인 인간세상, 즉 국가범위를 넘어서 지구촌 전체로 확대시킬 수 있을 것이며, 또한 정신적으로도 민족주의를 넘어서 인류애적인 세계시민정신으로 승화・발전시킬 수 있다. 오늘날 세계는 국가 간, 민족 간, 인종 간의 다양한 형태의 갈등과 대립을 넘어서 해결해야 할 현안문제가 새로운 홍익인간 이념의 현대적 적용과 이상주의적 실현을 기다리고 있다고 하겠다.

 

한민족의 건국사화에 근거를 둔 홍익인간 이념은 세계화 진행과정에서 나타날 수 있는 다음과 같은 몇가지 문제점들을 해결해야 할 것이다. 즉, 1) 민족주의의 한계를 극복해야 한다. 이 이념은 대동주의・보편주의 및 세계주의의 성격을 지니고 있지만, 한민족의 건국사화로부터 유래하였으므로 지나치게 민족주의를 강조하는 것은 피해야 한다. 2) 고대의 건국사화를 오늘날의 현실에 적용해야 하는 시대적 차이를 극복해야 한다. 대부분 민족・국가의 건국사화가 대동소이한 정신적인 작용을 강조하지만, 고대의 이념을 현대적 상황에 적용하는데 따른 시대적 차이를 극복해야 한다. 3) 홍익인간 이념에 대해서 오늘날 한국인의 관심부족과 세계시민의 인식부족을 극복해야 한다. 현대인들의 생활은 현실에 집착한 나머지 한민족의 건국이념인 홍익인간 이념에 대한 관심이 부족하며, 이 이념은 공간적 제한으로 한국인과 한민족에게 잘 알려져 있지만, 타 세계시민에게는 낯설거나 생소한 이념의 인식 부족의 과제를 안고 있다. 4) 홍익인간 이념의 세계화 과정에서 다양한 국내외 집단들의 반발이 있다. 이것은 인종・종교・사상 등의 차이로 인해 세계화를 진행해나가는 과정에서 다양한 집단에 의한 저항이 예상된다.

 

오늘날 대한민국이 이러한 세계화의 도도한 조류를 민족・국가 의 생존을 위해서 마지못해 받아들인다면, 이것은 인류사회에 대한 활동에 소극적이고 수동적인 대응일 뿐만 아니라 국가・민족적 자존심도 상실하게 될 지도 모를 일이다. 그러므로 한국은 전통가치인 홍익인간 이념의 지혜를 살려서 현실적 상황변화를 정확하게 인식하고, 세계화 과정에서 나타날 수 있는 문제점들을 극복하는 동시에 인류사회의 발전・번영을 위해 세계화 활동에 보다 적극적이고 능동적인 자세로 꾸준히 참여해야 한다. 이러한 활동은 세계화의 물결에 수동적이고 소극적으로 대응하기보다 오히려 더욱 능동적이고 자발적인 동시에 진지하면서도 적극적으로 추진되어야 한다. 그러면 한국인들은 훌륭하고 모범적인 세계시민이 될 수 있을 뿐만 아니라 한국의 발전과 인류사회의 공존공영에도 크게 이바지하게 될 수 있을 것으로 기대한다.

 

재세이화의 구현을 위한 국내외적 주요 실천의무 개요

 

우리는 홍익사상의 후예로서 홍익경전의 하나인 삼일신고의 수행이론에 입각한 마음(감정)・기(숨결)・몸(감각) 수행을 통해서, 성통이 완성된다면, 재세이화의 실현을 위해서 개인 수신과 국민의 의무를 지키고 사회규범을 준수하며, 여기에 지도자 입장에서는 시도지사나 국회의원 등의 의무를 준수하여야 한다. 나아가 추가적으로 대통령의 의무에 대한 준수가 확보될 수 있다. 또한, 오늘날 지구촌시대에 제반 차원에서 여러 사명이 주어진다(임기추, 2018). ‘재세이화’의 전제는 ‘성통・공완의 ‘도’를 깨우쳐야 하고 진정한 의미에서 ‘홍익인간’의 성취여야 한다는 점을 인식하는 것이 기본적으로 중요하다. 이러한 점을 전제로 동시에 대통령이라면 국민의 기본의무, 국회의원 및 고위공직자의 의무, 대통령의 의무를 모두 다 준수하여야 하는 것이다. 또한 준법수준의 제고와 홍익인간을 위한 법적・제도적 제정・개정을 실현하는 것이라고 강조할 나위가 없을 것이다.

  

재세이화의 국내적 주요의무(임기추, 2018)는 시민사회적 주요의무, 지도자의 주요의무, 기타 의무 등으로 나누어 살펴볼 수 있다. 시민사회적 주요의무는 개인 수신, 사회규범의 준수와 국민의 기본의무가 부과되어 있다. 지도자의 주요의무는 시민사회적 주요의무를 비롯하여 시도지사나 국회의원 등의 의무, 대통령의 의무(필요시 의무사항 개정 및 보완 포함)가 부과되어 있다. 재세이화의 지구촌적 주요의무(임기추, 2018)로는 또한, 오늘날 지구촌시대에 세계의 인간존중 의식과 민주화, 평화 및 경제문제와 인류사회 복지, 지구촌 문화, 지구 환경보전 등의 사명이 있다(서보근, 2012).

  

*필자/임기추 박사      

홍익경영전략원 원장/유튜브 홍익나라(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) 채널운영자(tranlim@hanmail.net)

  

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>  

 

Background of the application of Jaeseihwa to human society

 

The basis for the application of the Hongik Ingan ideology to human society is summarized by quoting some of the papers of Seo Bo-geun (2012, the following contents are entirely dependent). It makes us feel that modern people's lives are changing more quickly, widely and deeply transcending time and space due to technological innovation and information revolution in today's globalized global village era. Necessary information can be easily obtained at any time in this daily life, and traffic between regions of the global village is also active, connecting the entire globe into a living community. Therefore, the entire human society is forming a global village culture by building a huge global information network.

 

In addition, in today's unavoidable whirlwind of globalization, many countries and peoples are unable to find their way forward due to loss of subjective consciousness and confusion in values. In particular, Korea is facing a complex crisis (trilemma) of economic crisis, resource crisis, and environmental crisis, from which the desire for safety of life, safety from poverty, and safety from natural disasters and environmental destruction It is getting bigger. Under these circumstances, how Korea can smoothly overcome the changes of globalization is a very important task. In order to solve this task, it is necessary to find out whether Hongik Ingan ideology can be applied to today's reality.

 

The historical Hongik Ingan ideology, as shown in our founding history, became a driving force to escape the crisis of the time, emphasizing national and ethnic identity and unity and unity whenever we went through all kinds of national ordeals, even in the process of modernization. In particular, the Hongik Ingan ideology in today's global village era can contribute to the coexistence and co-prosperity of the human community because 'the scope of staying can go beyond nationalism and expand to world pacifism'. This can be expanded to the entire global village beyond the human world, which is a spatially unique feature, that is, the scope of a nation, and can also be sublimated and developed into a global citizenship spirit of humanity beyond nationalism mentally. In today's world, pending issues to be resolved beyond various forms of conflict and confrontation between nations, races, and races await the modern application and idealistic realization of the new Hongik Ingan ideology.

 

The Hongik Ingan ideology, based on the founding history of the Korean people, will have to solve some of the following problems that may appear in the process of globalization. In other words, 1) the limitations of nationalism must be overcome. This ideology has the characteristics of Great Eastism, Universalism, and Globalism, but since it originated from the founding history of the Korean people, excessive emphasis on nationalism should be avoided. 2) It is necessary to overcome the age difference in applying the ancient history of the founding to today's reality. Most of the founding history of a nation or state emphasizes the same mental function, but the age difference due to the application of ancient ideology to the modern situation must be overcome. 3) The Hongik Ingan ideology should overcome the lack of interest among Koreans and the lack of awareness among global citizens. Modern people's lives are obsessed with reality and lack interest in Hongik Ingan, the founding ideology of the Korean people. Although this ideology is well known to Koreans and Koreans due to its spatial limitations, it faces the task of lack of awareness of unfamiliar or unfamiliar ideologies to other world citizens. 4) In the process of globalization of the Hongik Ingan ideology, there are oppositions from various groups at home and abroad. Resistance by various groups is expected in the process of globalization due to differences in race, religion, and ideology.

 

If today's Republic of Korea reluctantly accepts such an arrogant trend of globalization for the survival of its people and nation, it will not only be a passive and passive response to activities for human society, but it may also lead to a loss of national and national pride. Therefore, Korea is more active in globalization activities for the development and prosperity of human society, while accurately recognizing the changes in reality by utilizing the wisdom of Hongik Ingan ideology, which is a traditional value, and overcoming problems that may appear in the process of globalization. You have to be active and consistently involved. Rather than passively and passively responding to the wave of globalization, these activities should be promoted more actively, spontaneously, earnestly, and actively. Then, it is expected that Koreans will not only be able to become good and exemplary citizens of the world, but also contribute greatly to the development of Korea and the coexistence and co-prosperity of human society.

 

Major national and international obligations for the realization of Jaeseihwa

 

As descendants of Hongik thought, we can practice mind (emotions), qi (breath), and body (senses) based on the performance theory of Samil Shingo, one of the Hongik scriptures. For the realization of this, personal morals and public duties must be observed and social norms observed, and leaders must abide by the duties of provincial governors and members of the National Assembly. Furthermore, further compliance with the duties of the President can be ensured. In addition, in today's global village era, various missions are given at various levels (Lim Ki-chu, 2018). It is fundamentally important to recognize that the premise of 'Jaeseihwa' is to realize the 'Tao' of 'Seongtong・Gongwan' and to achieve 'Hongik Ingan' in the true sense. . Based on this premise, if you are the President, you must abide by all the basic duties of the people, the duties of members of the National Assembly and high-ranking public officials, and the duties of the President. In addition, there is no need to emphasize that it is to realize legal and institutional enactment and revision for the improvement of the level of compliance and Hongik Ingan.

 

Jaeseihwa's major domestic obligations (Im Ki-chu, 2018) can be divided into major civil society obligations, major obligations of leaders, and other obligations. Civil society's main obligations are personal morale, compliance with social norms, and basic obligations of citizens. The main duties of the leader include major civil and social duties, duties of provincial governors and members of the National Assembly, and duties of the president (including revision and supplementation of duties if necessary). Jaeseihwa's major global obligations (Lim Ki-chu, 2018) include missions such as global human respect and democratization, peace and economic issues, human social welfare, global culture, and global environmental preservation in today's global village era ( Bogeun Seo, 2012).

 

*Writer/Lim Ki-chu

  

Hongik Institute of Management Strategy, Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net).  

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