전라도는 언제쯤 생겨났을까? 송강 정철을 살피며...

“정철의 문학이 문서로 이어진 것은 인정하지만 그의 문학은 왕에게 아부하는 것”

지승룡 칼럼니스트 | 기사입력 2021/12/02 [10:59]


▲ 지승룡  칼럼니스트.   ©브레이크뉴스

전라도는 언제쯤 생겨났을까? 1018년에 생겼다. 전라도는 천년을 넘긴 가장 오랜 지명이다. 고려왕조 현종이 강남도의 대표 전주와 해양도의 대표인 나주를 묶어서 전라도로 행정개편을 하였다. 송강 정철은 조선 시대의 원흉 전두환이고 역사와 문화를 왜곡시킨 허문도였다.

 

정철과 선조는 또한 임진왜란을 만들은 내부적인 원흉으로 반만년 역사에 가장 큰 민족의 비극을 만들은 자들이다. 정철에 대하여 우리는 그 존재만 확인하면 될 인물정도인데 교과서에 수록되고 또 시험에 나와 학생들이 지금도 공부하는 것이 참 거시기하다.

 

왜? 어떤 근거로 말하는 것일까?

 

무오사화 갑자사화 기묘사화 을사사화는 조선 4대 사화다. 이 때 희생자가 오백 명인데 송강 정철과 선조는 기축옥사를 일으켜 호남인 1천여 명을 죽였다. 그리고 정철과 선조는 전라도인물들은 중앙 관료로 등원을 시키지 않았다. 정철의 문학이 문서로 이어진 것은 인정하지만 그의 문학은 왕에게 아부하는 것, 음탕한 것, 민중에 삶에 관심이 없는 이탈적 삶을 미화시킨 것들이다. 주관적이겠지만 나는 그렇게 생각한다.

 

정여립과 마틴 루터의 평행이론

 

마틴 루터 당시 성서 한 권의 가격은 지금 돈으로 환산하면 5억 원이었다. 중세시대 말은 기독교지만 기독교의 핵심인 성서는 비싸서 읽을 수 없었고 라틴어로만 되어 있어 읽을 수 없었고 교황세력들이 평신도들이 읽지 못하게 해서 읽지 못했다. 루터는 라틴어 성서를 독일어로 번역하였고 인쇄기술을 적극 활용하였으며 <교황무오설>을 비판하고 독점사제설이 아닌 <만인사제설>을 주장했는데 아주 의미 있는 저항이었다.

 

루터가 죽은 1546년에 조선에 루터와 같은 인물이 태어난다. 정여립(1546~1589)이다. 정여립은 조선왕조가 하지 못했고, 하려고도 하지 않는 민중들의 상생과 부를 위한 노력을 하였다. 대동계를 만들어서 마을의 공동재산을 형성했고 그 재산으로 지주들의 땅을 사서 가난한 사람들이 농사를 질 수 있도록 하였다. 이 운동을 진안에서 성공시키며 황해도를 비롯해 전국적으로 확대를 한 선비이며 헌신적인 혁명가였다.

 

천하공물설(天下公物說)

하사비군론(何事非君論)

 

세계 최초의 공화주의자로 알려진 영국의 올리버 크롬웰보다 정여립은 50년 앞선 공화주의자였다. 그는 맹자의 사상을 더 진보시켜서 세상의 모든 자연과 곡물 인적 자원은 왕이나 권력자의 것이 아니라 민중의 것이고 공공의 것이기에 소유될 수 없다고 하였다. 또한 민중은 왕을 언제나 선택하는 것이고 이웃이 임금이란 생각을 깊게 하였다. 이런 생각을 그는 글로 전하고 사람들과 만나서 뜻을 나누었다. 대동 공동체는 노비를 비롯해 사회의 약자들이 차별되지 않았고 중심 리더십에 신분의 제한을 두지 않은 차별금지법을 실행한 인물이다.

 

송강 정철의 계략

 

▲ 정철 초상화     ©브레이크뉴스

정철은 순수하고 이상적인 선비 정여립을 역으로 은밀하게 이용했고 치밀하게 음모를 꾸몄다. 정여립은 20대 급제하여 수많은 독서를 하고 그 논리가 탁월하여 율곡 이이가 선조에게 추천을 한 인물이다. 정여립은 당시의 서인들이 명나라에 의존해서 민중의 삶이 더 고난에 처하는 것에 대하여 선조 앞에 당당하게 건의했다. 그러나 선조는 경청한 것이 아니라 꾸짖었다. 정여립은 스스로 관료를 그만두고 고향 진안에 내려가서 대동계라는 의미 있는 운동을 시작했다.

 

 

대동계는 한 달에 한 번 마을사람들이 모여 축제를 하고 화살을 쏘는 대회를 하며 체력훈련을 했는데 송강 정철은 정여립이 역모를 꾸미고 있다고 과장 조작하고 한준을 통해서 선조에게 정여립을 비롯한 대동계 핵심이 역모를 꾸몄다고 말한다.

 

동인의 류성룡 등은 명나라에만 의존하지 않고 국제관계를 고려하여 외교를 하고 남도 사람들의 안전을 우선으로 주장하지만 이러 생각을 받아서 민중의 삶을 살펴야 하는데 선조는 보수적인 태도로 왕권을 유지하려고만 했다. 선조는 정철을 내세워 옥사를 치른다. 정철은 호남인 천여 명을 죽이고 서인이 다시 권력을 잡는 권모술수를 부려 결국 임진왜란을 자초했고 조선민중은 명나라 군인들의 생활을 책임지느라 파탄의 삶을 산다.

 

홍도야 울지 말고 배 띄어라.

 

<배 띄어라>를 부르는 가수 홍지윤의 노래를 듣는데 가사가 깊게 온다. “배 띄어라 아이야 벗님네야 어서가자 동서남북 바람불제 술 일고 달이 뜨니 이때가 아니드냐 서럽다고 울지를 마라 바람이 없으며 노를 젓고 바람이 불면 돗을 올려라”

 

두려움을 갖지 않고 서해바다와 강에서 민중의 삶을 사는 도전과 응전의 노래다. 창작 뮤지컬 <홍도 1589>를 보면 정여립의 누이의 손녀인 홍도와 이름 없는 자치기(자치기를 잘 쳐서 붙여진 이름)의 사랑 이야기가 애잔하다.

 

정여립에 대하여 검색을 해도 좋고 정여립의 대동계 이야기가 나오는 영화 ‘구르믈 버서난 달처럼’ 이란 영화를 보는 것도 추천한다. 세상은 바꾸는 것이 아니리 뒤집는 것이란 말이 찐하니 남는다. 민중들의 해방 경제투쟁은 민란이고 권력자의 정치투쟁은 변란인데 조선의 역사는 해석하는 지식인들이 민란을 가볍게 보고 결국 실패한 시행착오의 역사로 보는 것이 틀렸다.

 

씨앗을 결코 죽지 않는다.

 

조선시대 논어 등 책 한 권을 사려면 쌀 두 가마였다. 돈 없으면 공부할 수 없었다. 그래서 지금 충무로에 주자서를 세워 금속활자로 대중이 책을 많이 읽을 수 있도록 도왔는데 충무로가 지금 인쇄의 펙토리(공장지대)가 된 것이 이유가 있었던 것이다.

 

류성룡이나 정여립을 존경하며 친(親) 명나라, 친(親)청나라 정책을 쓴 광해왕의 동생인 인성군(인현동의 뜻은 인성군이 살았던 높은 지대)이 살았던 인현동이 인쇄골목의 중심인 것도 역사의 씨앗이다. mintocsr@daum.net

 

*필자/지승룡

목사. 작가. ‘민들레 영토’ 전 대표. 칼럼니스트.

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

 

When was Jeolla-do created? Looking at Song Kang Jung Chul...

“I admit that Jeong-cheol’s literature led to documents, but his literature is flattering the king”

-Ji Seung-ryong, columnist

 

It was created in 1018. Jeolla-do is the oldest place name for over a thousand years. King Hyeonjong of the Goryeo dynasty brought together Jeonju, the representative of Gangnam-do, and Naju, the representative of Haeyang-do, and reorganized the administration into Jeolla-do. Songgang Jeong-cheol was Chun Doo-hwan, the mastermind of the Joseon Dynasty, and Heo Moon-do who distorted history and culture.

Jeongcheol and Seonjo are also the internal culprits that made the Imjin War, the greatest national tragedy in the history of half a million years. About Jeong-cheol, we only need to confirm his existence, but it is very embarrassing that students are still studying after being included in textbooks and taking exams.

why? On what basis are you speaking?

Muosahwa Gapjasahwa Gimyosahwa Eulsasahwa is one of the four major Buddhist paintings of the Joseon Dynasty. At this time, there were five hundred victims, but Songgang Jeong-cheol and Seonjo raised the Kichuk prison and killed about 1,000 Honamites. And Jeongcheol and Seonjo did not allow Jeolla-do figures to be enrolled as central officials. It is acknowledged that Jeong-cheol's literature led to documents, but his literature glorifies the deviant life of flattery to the king, lewdness, and no interest in life among the people. It's subjective, but I think so.

Yeo-Rip Jeong and Martin Luther's Parallel Theory

At the time of Martin Luther, the price of a single Bible was 500 million won in today's money. The end of the Middle Ages was Christianity, but the Bible, the core of Christianity, was expensive and could not be read because it was only in Latin. Luther translated the Latin Bible into German, actively used printing technology, criticized the <The Papal Infallibility Theory> and argued for the <All Priesthood> instead of the Monopoly Priesthood, which was a very meaningful resistance.

In 1546, when Luther died, a person like Luther was born in Joseon. Jeong Yeo-Rip (1546-1589). Yeo-Rip Jeong made an effort for the coexistence and wealth of the people that the Joseon Dynasty could not and did not even want to do. He created a great winter dynasty to form a village communal property, which he used to buy land for the landlords so that the poor could farm. He was a scholar and devoted revolutionary who succeeded in this movement in Jinan and expanded nationwide including Hwanghae Province.

The theory of tribute to the heavens

Hasabi-gun theory

Yeo-Rip Jeong was a republican 50 years ahead of British Oliver Cromwell, who is known as the world's first republican. He further advanced the thought of Mencius, saying that all the natural, grain and human resources in the world belong to the people, not to the king or the powerful, and cannot be possessed by the public. It also deepened the idea that the people always choose the king and that the neighbor is the king. He conveyed these thoughts in writing and met with people to share his thoughts. The Daedong community is a person who enforced the anti-discrimination law that did not discriminate against the disadvantaged in society, including slaves, and did not place any restrictions on the status of the central leadership.

Song Kang Jeong-cheol's strategy

Jeong-cheol secretly used Jeong Yeo-rip, a pure and ideal scholar, as the role and plotted it in detail. Yeo-Rip Jeong, who took the exam in her 20s, read a lot, and her logic was excellent, so Yulgok Yi Lee recommended it to Seonjo. Jeong Yeo-Rip boldly suggested before King Seonjo that the Westerners of that time depended on the Ming dynasty to make people's lives more difficult. However, King Seonjo did not listen, but rebuked. Yeo-Rip Jeong left the bureaucracy on her own and went down to Jinan, her hometown, to start a meaningful movement called the Great Winter Season.

In Daedonggye, villagers gather once a month to hold a festival, hold an arrow shooting contest, and do physical training, but Song Kang Jeong-cheol exaggerates that Jeong Yeo-rip is plotting a treason, and through Han Jun, the core of the Daedong-gye, including Jeong Yeo-rip, is rebellious to Seonjo. said to have made up

Ryu Seong-ryong and others of Dongin did not depend solely on the Ming Dynasty, but conducted diplomacy considering international relations and prioritized the safety of the people of the South. King Seonjo is sentenced to death with Jeong-cheol. Jeong-cheol killed over a thousand Honamites, and Seo-in re-established power, and eventually caused the Imjin War by himself.

Don't cry, Hongdo, get a boat.

I listen to the song of singer Hong Ji-yoon who sings <Float the Boat>, and the lyrics come to me deeply. “Go on a boat, baby, my friend, let’s go soon, east, west, north, south, north, south, east, west, north, south, south, north, south, north, south, east, west, south, north, south, east, west, north and south

It is a song of challenge and response to live the lives of the people in the West Sea and rivers without fear. In the creative musical <Hongdo 1589>, the love story between Hongdo, the granddaughter of Yeo-Rip Jeong's sister, and the nameless Jachigi (named after Jachigi well) is a sad story.

You can search about Yeo-Rip Jeong, or watch a movie called ‘Like the Moon in the Clouds’, which tells the story of Yeo-Rip Jeong’s great winter season. The saying that the world is not to be changed, but to be turned upside down, is left behind. The economic struggle for liberation of the people is a riot, and the political struggle of the powerful is a turmoil, but it is wrong for intellectuals who interpret the history of Joseon to view the riot as a history of trial and error that failed in the end.

The seed never dies.

It cost two sacks of rice to buy one book, such as the Analects of the Joseon Dynasty. Without money, I could not study. So now, I have set up a booklet in Chungmuro ​​to help the public to read a lot of books with metal type, but there was a reason why Chungmuro ​​has become a printing factory (factory area).

It is also the seed of history that Inhyeon-dong is the center of the printing alley, where Inhyeon-dong, the younger brother of King Gwanghae who respected Ryu Seong-ryong and Jeong Yeo-rip and wrote pro-Ming and pro-Qing dynasties, lived. am. mintocsr@daum.net

 

*Writer/Ji Seung-ryong

Minister. Writer. Former representative of ‘Dandelion Territory’. columnist.

 

 

 

기사제보 및 보도자료 119@breaknews.com
ⓒ 한국언론의 세대교체 브레이크뉴스 / 무단전재 및 재배포금지
 
  • 도배방지 이미지

광고
광고



광고