광고

‘정년이’ 정지인 감독 “김태리, 무엇을 상상하든 그 이상 선사해 주는 배우”

tvN 새 토일드라마, 오는 12일 첫 방송

박동제 기자 | 기사입력 2024/10/03 [15:17]

▲ ‘정년이’ 정지인 감독·배우 김태리 <사진출처=tvN>  © 브레이크뉴스



브레이크뉴스 박동제 기자= tvN 새 토일드라마 '정년이'의 정지인 감독이 첫 방송을 앞두고 진행한 서면 인터뷰를 통해 배우들을 향한 절대적인 신뢰를 드러냈다.

 

오는 12일 첫 방송되는 tvN 새 토일드라마 '정년이'(연출 정지인/극본 최효비/기획 스튜디오드래곤 /제작 스튜디오N, 매니지먼트mmm, 앤피오엔터테인먼트)는 1950년대 한국전쟁 후 최고의 국극 배우에 도전하는 '타고난 소리 천재' 정년이를 둘러싼 경쟁과 연대, 그리고 찬란한 성장기를 그린다. 

 

'여성 국극'이라는 신선한 소재가 눈길을 끌며, '옷소매 붉은 끝동'을 통해 연출력을 인정받은 정지인 감독이 메가폰을 잡고, 김태리(윤정년 역), 신예은(허영서 역), 라미란(강소복 역), 정은채(문옥경 역), 김윤혜(서혜랑 역) 등의 탄탄한 배우진의 참여로 기대를 모으고 있다.

 

정지인 감독은 "수많은 배우, 스태프들과 촬영하면서 고군분투한 결과를 내놓으려니 많이 떨린다. 시청자들이 재밌게 봐 주셨으면 좋겠다"라는 론칭 소감과 함께 인터뷰를 시작했다. 

 

이어 '정년이'를 연출함에 있어서 가장 신경을 쓴 부분은 '캐스팅'이었다고 밝히며 "원작의 생생한 캐릭터들이 어떤 배우들을 만나야 더 큰 생명력을 가질 수 있을지 작가님과 함께 많은 고민을 했다. 또한 캐스팅 전에 배우들에게 소리와 춤, 국극 연기 등 다양한 재능을 단기간에 습득하고 소화할 수 있는 의지를 확인해야 했다"라고 말하며, 무사히 함께 촬영을 마무리한 배우들에게 고마움을 드러냈다.

 

정지인 감독은 배우 각각에 대한 캐스팅 배경과 소감을 밝히기도 했는데 먼저 타이틀롤인 김태리와의 호흡에 대해 "김태리 배우는 정년이 그 자체로서 뿜어내는 에너지와 매력으로 현장을 매료시키고, 무엇을 상상하든 그 이상을 눈 앞에 선사해준다. 만난 지 얼마 안 됐을 무렵, 이 배우의 40대와 50대는 어떤 작품으로 채우게 될지 궁금해졌다. (실제로 물어봤는데 그냥 크게 웃고 말더라) 데뷔 후, 짧은 기간 동안 이런 속도로 성장해 온 배우라면 앞으로의 행보가 무엇이 됐든 더욱 크고 넓은 길을 가게 될 거라는 생각이 들었다. 그 길로 가는 여정 속에 '정년이'는 당연히 큰 디딤돌을 할 거라는 확신이 있고, 이런 작품을 통해 이 배우를 만나게 된 건 연출자로서 큰 행운"이라고 소회를 밝혔다.

 

'허영서' 역의 신예은에 대해서는 "정년이를 유일하게 라이벌로 인정하는 매란 최고의 연구생, 허영서를 어떤 배우가 해야 납득이 가능할지 고민이 가장 많았다. '더 글로리'를 보면서 신예은이라는 배우의 연기 스펙트럼이 생각했던 것보다 훨씬 넓을 것으로 기대했는데 결과는 그 이상이다. 신예은은 누구보다 노력에 노력을 더하는 배우다. 본인이 만족스러울 때까지 끊임없이 테이크를 가는 모습에 반한 적이 한두 번이 아니다. 이런 영서에게 시청자들도 푹 빠질 수 있기를 바란다"라고 말했다.

 

라미란에 대해서는 "강직한 예인이지만 때로는 부드러운 리더십을 보여주는 강소복을 어떻게 표현해주실까 궁금했다. 코믹과 친근함으로 대중을 사로잡은 것 이상의 다채로운 반전 매력을 선사해주셨다"라고 엄지를 치켜들었다. 또한 "현장에 오실 때마다 함께 촬영하는 게 너무 즐거워서 끝나도 보내드리고 싶지 않았다. 후반부로 갈수록 매란을 버티게 하는 강소복의 힘은 결국 배우 본연의 힘에서 비롯되는 것을 확인할 수 있다"라고 덧붙여 라미란의 활약을 기대케 했다.

 

매란 국극단의 간판 스타 '문옥경' 역의 정은채, '서혜랑' 역의 김윤혜의 캐스팅에 대해서도 밝혔다. 정지인 감독은 먼저 숏컷 변신으로 큰 화제를 모으고 있는 정은채에 대해 "여성스러운 캐릭터를 주로 해왔던 배우지만 얼굴선과 신체적인 매력에서 분명히 이 역할을 소화할 수 있을 거라는 확신이 있었다"라고 말했다. 이어 "정은채 배우가 다행히 캐스팅 제안을 수락했고, 덕분에 멋진 왕자님과 함께 촬영을 할 수 있었다"라고 밝혀 훈훈함을 자아냈다.

 

반면 김윤혜의 경우 "주요 인물 중에서 가장 오랜 시간 걸려 캐스팅했다. 옥경과의 합 뿐만 아니라, 전형성과 입체적인 인물 느낌을 함께 살려야 했기 때문"이라면서 "김윤혜 배우는 칼춤과 북춤 등 다양한 형태의 무대를 믿고 맡길 수 있는 매란의 프리마돈나 그 자체였고 후반부로 갈수록 묵직한 존재감을 보여줬다"라고 전해 궁금증을 높였다.

 

이어 "김태리, 신예은, 라미란 배우는 늘 정년, 영서, 단장님으로서 현장에 나타났기 때문에 특별한 연기 면에서 주문을 했던 기억은 없다. 김태리 배우는 의욕 넘치는 천재 소리꾼이자 천방지축 윤정년 같았고, 신예은 배우는 누구보다 성실하고 승부욕 강한 허영서 그 자체였고, 라미란 배우는 촬영 중이나 휴식 중에나 언제나 국극단 단원들과 스텝들을 카리스마 넘치게 이끄는 강소복이었다. 단 캐릭터로서 주문을 많이 한 것은 옥경과 혜랑이었다. 정은채 배우에게는 여성들의 이상적인 남성상인 '매란의 왕자'를 표현하기 위한 방법을 함께 고민했고, 김윤혜 배우와는 옥경에 대한 마음과 그로 인해 자신과 남을 망치는 순간을 어떻게 표현할 지 가장 상의를 많이 했던 것 같다"라고 덧붙여, '정년이'라는 작품에 커다란 생명력을 불어넣을 배우들의 열연을 기대하게 했다.

 

한편, '정년이'에는 김태리, 신예은, 라미란, 정은채, 김윤혜 외에도 특별출연하는 문소리(서용례 역)와 이덕화(공선 부 역), 신선한 얼굴들인 우다비(홍주란 역), 현승희(박초록 역), 이세영(백도앵 역), 정라엘(서복실 역), 조아영(진연홍 역) 등 매력적인 배우들이 대거 함께한다. 

 

정지인 감독은 먼저 "문소리 배우의 경우 바쁜 스케줄 와중에 어려운 역할을 수락해주셔서 너무 감사했다. 촬영장소가 언제나 먼 곳이라 유난히 고생을 많이 하셨다. 고생하신 만큼 좋은 장면들을 찍을 수 있었다"라고 귀띔했고, 이덕화에 대해서는 "드라마의 시작을 어떤 분으로 해야 할 지 고민이 많았는데 다행히 전작의 인연으로 출연을 선뜻 해주셨다. 천군만마를 얻은 기분이었다. TMI로 젊은 시절 마당극 ‘춘향전’에서 이몽룡 역할로 무대에 서신 적이 있다고 했다"라며 남다른 인연을 밝혔다.

 

이어 우다비, 현승희, 이세영, 정라엘, 조아영의 캐스팅에 대해서는 "이미 캐스팅이 결정된 배우들과의 여러 가지 조화를 생각했다. 여성들로만 주요 배역이 다 채워져야 하는 상황에서 다양한 조합을 고려하며 여러 차례 미팅과 오디션을 진행했다. 특히 주란은 정년이가 매란에서 처음 만나는 친구이자 영서와는 처음으로 주요 공연에서 상대역이 되는 역할이기 때문에 가장 고민이 많았다. 정년이와 함께 매란에 입단하는 초록, 복실, 연홍은 셋의 조합과 함께 후반부의 성장 가능성을 고려했다. 도앵은 ‘가다끼(남역 조연으로서 '악역'을 뜻하는 여성국극 현장용어)’라는 존재감을 가지면서 매란의 선배 단원 느낌을 소화할 수 있는 배우를 찾았다"라고 전하면서 "기존 배우들과의 조합과 신선한 매력 등을 염두에 두고 지금의 주란, 도앵, 초록, 복실, 연홍을 만나게 되었는데 시청자들도 이 배우들의 다양한 매력을 느낄 수 있기를 바란다"라고 소망했다.

 

그런가 하면 '정년이'의 티저 영상이 공개된 직후, 1950년대의 레트로 무드와 별천지 같은 여성국극 무대를 재현한 빼어난 미장센이 호평을 모았다. 

 

이에 대해 정지인 감독은 "첫 회에 등장하는 50년대 목포의 풍광과 매란국극단을 구하기 위해 많은 시간을 보냈다. 그 시절과 장소의 분위기를 자연스럽게 재현할 수 있는 곳이 많지 않아 사극보다 로케이션 찾기가 쉽지 않았다. 로케이션 팀이 애 써주셨다. 합천과 순천 오픈세트도 곳곳을 활용했고, 주요 공연이 열리는 ‘국제극장’은 평택대학교 예배당을 새로 드레싱해서 극장으로 꾸몄다. 하지만 50년대의 전경과 서울역 앞을 재현하는 과정에서 로케이션의 한계는 분명 있었다. 이 부분은 CG팀과 고군분투하며 결과물을 만들어냈다. 당시의 자료화면과 사진들을 다각도로 분석해 서울역 앞 광장을 재현했는데 그 결과가 꽤 만족스럽게 나왔다"라고 전했다.

 

또 "한지선 미술감독, 조상경 의상감독과 함께 50년대 분위기 재현에 대한 고민을 가깝게 하면서 그 시절을 다룬 영화와 소설을 참고자료로 삼았다. 개인적으로는 영화 '오발탄', EBS '명동백작', 한영수 작가님의 사진집, 박완서 작가님의 소설 등을 주로 참고했다. 근대사 자문 선생님의 지도 아래 50년대 선전홍보물 등의 주요 소품 제작도 진행했다"라고 밝히면서 "여성국극을 재현하는 방법에 대해서는 의상팀, 분장팀, 미용팀이 긴밀한 컨셉 회의와 여러 차례의 테스트 촬영을 진행했다. 당시 여성국극의 주요 특징을 모티브로 해서 현대의 시청자들에게 소구할 수 있는 방법을 다각도로 고민했다"라고 덧붙여 '정년이'의 만듦새에 대한 기대감을 한층 높였다.

 

끝으로 정지인 감독은 스토리적 측면에 있어 "정년이와 영서, 옥경, 소복과의 관계성이 매우 중요하다. 옥경과 혜랑의 극과 현실을 넘나드는 관계 변화, 영서와 영서 어머니인 기주, 정년과 주란 등 다른 연결고리들도 흥미롭게 다가갈 것으로 생각한다"라고 귀띔했다. 

 

더불어 "추천하는 장면을 묻는 질문에는 상투적이지만 모든 순간이라는 답변을 드리고 싶다. 촬영하는 동안, 후반작업을 하는 동안 가장 좋아하고 남들에게 추천할 만한 장면이 거의 매번 바뀌고 있다"라고 말해 궁금증을 더했다. 나아가 "시대적 한계 속에서도 꿈을 펼치던 여성들이 있다. 정년이와 매란국극단 모두의 꿈을 끝까지 함께 응원하며 봐 주시길 바란다"라고 당부해 다가오는 '정년이' 첫 방송에 관심을 끌어올렸다.

 

tvN 새 토일드라마 '정년이'는 오는 12일 토요일 밤 9시 20분에 첫 방송될 예정이다.

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

 

'Jeongnyeon' Director Jung Ji-in: "Kim Tae-ri, an actress who gives you more than you can imagine"

 

tvN's new Sat-Sun drama, first broadcast on the 12th

 

 

Break News Reporter Park Dong-jae = Director Jung Ji-in of tvN's new Sat-Sun drama 'Jeongnyeon' revealed his absolute trust in the actors through a written interview conducted ahead of the first broadcast.

 

tvN's new Sat-Sun drama 'Jeongnyeon' (directed by Jung Ji-in/written by Choi Hyo-bi/planned by Studio Dragon/produced by Studio N, management mmm, and Npio Entertainment), which will first air on the 12th, depicts the competition, solidarity, and brilliant growth period surrounding 'natural voice genius' Jung Ji-in, who challenges to become the best national theater actor after the Korean War in the 1950s.

 

The fresh subject matter of 'women's national theater' is drawing attention, and Director Jung Ji-in, who was recognized for her directing skills through 'The Red End of the Sleeves', is taking the megaphone, and the participation of a solid cast including Kim Tae-ri (as Yoon Jung-nyeon), Shin Ye-eun (as Heo Young-seo), Ra Mi-ran (as Kang So-bok), Jung Eun-chae (as Moon Ok-kyung), and Kim Yoon-hye (as Seo Hye-rang) is raising expectations.

 

Director Jung Ji-in began the interview with her thoughts on the launch, saying, "I'm very nervous about the results of my hard work filming with so many actors and staff. I hope the viewers will enjoy it."

 

She then revealed that the part she was most concerned about when directing 'Jeongnyeon' was 'casting', saying, "I thought a lot with the writer about which actors the vivid characters in the original work should meet to bring them to life. Also, before casting, I had to confirm with the actors that they had the will to acquire and digest various talents such as singing, dancing, and national theater acting in a short period of time," and expressed gratitude to the actors who successfully completed filming together.

 

Director Jung Ji-in also revealed the background and thoughts on casting each actor. First, about working with Kim Tae-ri in the title role, he said, "Actress Kim Tae-ri captivates the set with the energy and charm that Jeong-nyeon exudes as herself, and presents more than what you can imagine. Not long after we met, I wondered what kind of works this actress would fill her 40s and 50s with. (I actually asked her, but she just laughed out loud.) I thought that an actress who has grown at this rate in a short period of time since her debut would go on to take an even bigger and wider path in the future. I am certain that 'Jeong-nyeon' will naturally be a big stepping stone on that journey, and as a director, it was great luck to meet this actress through this kind of work." Regarding Shin Ye-eun, who plays 'Heo Yeong-seo', he said, "I was most worried about which actress would be convincing in portraying Heo Yeong-seo, the best researcher in Mae-ran who only acknowledges Jeong-nyeon as her rival. While watching 'The Glory', I expected Shin Ye-eun's acting spectrum to be much wider than I thought, but the result was more than that. Shin Ye-eun is an actress who puts more effort into her work than anyone else. I've fallen for her endless takes until she's satisfied more than once or twice. I hope that viewers will also fall for this Yeong-seo." Regarding Ra Mi-ran, he said, "I was curious about how she would portray Kang So-bok, who is a strong-willed character but sometimes shows gentle leadership. She gave the public a variety of surprising charms that go beyond her comical and friendly charms." He also added, "Every time you came to the set, filming with us was so fun that I didn't want to send you away even when it was over. As the film progressed, you could see that the strength of Kang So-bok, who made Mae-ran endure, ultimately came from the strength of the actress," raising expectations for Ra Mi-ran's performance.

 

He also revealed the casting of Jung Eun-chae, who plays the role of 'Moon Ok-kyung', the star star of Mae-ran's national theater company, and Kim Yoon-hye, who plays the role of 'Seo Hye-rang'. Director Jung Ji-in said about Jung Eun-chae, who is drawing much attention with her short-hair transformation, "She's an actress who's mostly played feminine characters, but I was certain that she could definitely pull off this role with her facial features and physical charm." He continued, "Fortunately, actress Jung Eun-chae accepted the casting offer, and thanks to that, I was able to film with a wonderful prince," creating a warm atmosphere.

 

On the other hand, in the case of Kim Yoon-hye, "It took the longest time to cast her among the main characters. It was because she had to not only match well with Ok-kyung, but also bring out the typicality and three-dimensional feel of the character," and "Actress Kim Yoon-hye was the prima donna of Mae-ran who could be trusted with various forms of stage such as sword dance and drum dance, and she showed a heavy presence as the drama progressed," raising curiosity. He continued, "Kim Tae-ri, Shin Ye-eun, and Ra Mi-ran always showed up on set as Jeong-nyeon, Yeong-seo, and Danjang, so I don't remember asking for any special acting. Actress Kim Tae-ri was like a passionate genius singer and wild Yoon Jeong-nyeon, actress Shin Ye-eun was like Heo Yeong-seo herself, who was more sincere and competitive than anyone else, and actress Ra Mi-ran was like Kang So-bok, who always charismatically led the members of the national theater troupe and staff during filming and breaks. However, the characters I asked the most were Ok-kyung and Hye-rang. I thought about how to express the 'Prince of Mae-ran', the ideal male image for women, with actress Jung Eun-chae, and I think I discussed the most with actress Kim Yoon-hye about how to express her feelings for Ok-kyung and the moments when she ruins herself and others because of it," raising expectations for the passionate performances of the actors who will breathe great life into the work called 'Jeong-nyeon.' Meanwhile, in addition to Kim Tae-ri, Shin Ye-eun, Ra Mi-ran, Jung Eun-chae, and Kim Yoon-hye, 'Jeongnyeoni' also features a number of attractive actors, including special appearances by Moon So-ri (as Seo Yong-rye) and Lee Deok-hwa (as Gong Seon-bu), and fresh faces Woo Da-bi (as Hong Joo-ran), Hyun Seung-hee (as Park Cho-rok), Lee Se-young (as Baek Do-aeng), Jung Ra-el (as Seo Bok-sil), and Jo Ah-young (as Jin Yeon-hong). Director Jeong Ji-in said, "I'm so grateful to actress Moon So-ri for accepting this difficult role despite her busy schedule. The filming locations were always far away, so she had a hard time. We were able to film great scenes as much as she worked hard." Regarding Lee Deok-hwa, he said, "I had a lot of trouble deciding who to start the drama with, but fortunately, she readily agreed to appear because of our previous relationship. I felt like I had won a lot of favor. As a TMI, she said that she had played the role of Lee Mong-ryong on stage in the street play 'Chunhyangjeon' when she was young." He revealed their special relationship. Regarding the casting of Woo Da-bi, Hyun Seung-hee, Lee Se-young, Jung Ra-el, and Jo Ah-young, he said, "I thought about various combinations with the actors who have already been cast. In a situation where the main roles had to be filled only with women, I considered various combinations and held several meetings and auditions. In particular, I had the most concerns about Joo-ran because she is the first friend that Jeong-nyeon meets at Maeran and the first time she will act opposite Yeong-seo in a major performance. For Chorok, Bok-sil, and Yeon-hong, who joined Maeran with Jeong-nyeon, I considered the combination of the three and their potential for growth in the latter half. For Do-aeng, I looked for an actor who has the presence of a 'gadaki' (a term used in the field of women's national theater for a male supporting role meaning 'villain') and can digest the feeling of Maeran's senior member." He added, "I met the current Joo-ran, Do-aeng, Chorok, Bok-sil, and Yeon-hong while keeping in mind the combinations with the existing actors and their fresh charms, and I hope that viewers will also feel the various charms of these actors." On the other hand, right after the teaser video for 'Jeongnyeon' was released, the excellent mise-en-scène that recreated the retro mood of the 1950s and the women's national theater stage that was like a star world garnered favorable reviews.

 

Director Jeong Ji-in said, "I spent a lot of time trying to capture the scenery of Mokpo in the 1950s and the Maeran National Theater Troupe that appear in the first episode. There aren't many places that can naturally recreate the atmosphere of that time and place, so it wasn't easy to find locations compared to historical dramas. The location team worked hard. We utilized various open sets in Hapcheon and Suncheon, and the 'International Theater' where the main performances are held was re-dressed in the chapel of Pyeongtaek University and turned into a theater. However, there were clear limitations to the location in the process of reproducing the 1950s scenery and the area in front of Seoul Station. I struggled with the CG team to create the results. I analyzed the footage and photos from that time from various angles to recreate the plaza in front of Seoul Station, and the results were quite satisfactory." Also, "I worked closely with art director Han Ji-sun and costume director Cho Sang-kyung to recreate the atmosphere of the 1950s, and used movies and novels from that era as reference materials. Personally, I mainly referenced the movie 'Aimless Bullet', EBS's 'Myeongdong Count', author Han Yeong-soo's photo collection, and author Park Wan-seo's novel. Under the guidance of a modern history advisor, I also produced key props for propaganda materials from the 1950s," he said, adding, "The costume team, makeup team, and beauty team held close concept meetings and conducted several test shoots on how to recreate the women's national theater. We thought about various ways to appeal to modern viewers by using the main characteristics of the women's national theater at that time as a motif," raising expectations for the production of 'Jeongnyeon-i' even higher. Finally, Director Jeong Ji-in said, "The relationship between Jeong-nyeon and Yeong-seo, Ok-gyeong, and So-bok is very important in terms of the story. I think the relationship changes between Ok-gyeong and Hye-rang, the drama and reality, Yeong-seo and Yeong-seo's mother, Gi-ju, Jeong-nyeon and Ju-ran, and other connections will be interesting to approach."

 

He also said, "When asked about the scene I recommend, I would like to answer every moment, although it may be cliché. During filming and during post-production, the scene I like the most and would recommend to others almost always changes," adding to the curiosity. He further added, "There are women who pursued their dreams even within the limitations of the times. I hope you will continue to support Jeong-nyeon and Maeran Gukgeuk Troupe's dreams until the end," raising interest in the upcoming first episode of 'Jeong-nyeon'.

 

tvN's new Saturday-Sunday drama 'Jeong-nyeon' is scheduled to premiere on Saturday, the 12th at 9:20 p.m.

 

dj3290@naver.com

 

 

기사제보 및 보도자료 119@breaknews.com
ⓒ 한국언론의 세대교체 브레이크뉴스 / 무단전재 및 재배포금지
 
  • 도배방지 이미지

광고
광고